Az iskolakezdéshez szükséges feltételek
Az iskolakezdéshez az alábbi feltételek megléte szükséges: testi, lelki, szociális érettség, amelyek együttesen szükségesek az iskolai munkához.
Testi feltételek:
- Mozgása összerendezettebb, harmonikusabb.
- Erőteljesen fejlődik a mozgáskoordináció és a finommotorika.
- Mozgását, viselkedését, testi szükséglete kielégítését szándékosan irányítani képes.
Lelki feltételek:
- Nyitott érdeklődésű.
Tanuláshoz szükséges képességei:
- érzékelése, észlelése differenciálódik (téri észlelés, vizuális és akusztikus differenciálás, téri tájékozottság, téri mozgásfejlettség, testséma kialakulása)
- önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés mellett megjelenik a szándékos bevésés és felidézés
- megnő a megőrzés időtartama,
- felismerés mellett egyre nagyobb szerepet kap a felidézés
- megjelenik a szándékos figyelem
- nő a figyelem tartalma, terjedelme, könnyebb a megosztása és átvitele
- kialakulóban az elemi fogalmi gondolkodás
Beszéd:
- Érthető, folyamatos, gondolatok, érzelmek kifejezése
- Szófajok használata, mondatszerkezetek, mondatfajták
- Hangzók tisztán ejtése, végighallgatja, megérti mások beszédét
Szociális feltételek:
- Készen áll az iskolai életre, és a tanító elfogadására
- Képes együttműködésre, kapcsolatteremtésre
- Egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni (önállóság, önfegyelem)
- Feladattudata kialakulóban (feladatmegértés, feladattartás, kitartás)
Elemi ismeretei:
- Önmaga, környezete: neve, lakcíme, szülei foglalkozása
- Napszakok, gyalogos közlekedés szabályai, szűkebb környezete lakóhelye, növények, állatok gondozása, védelme
- Öltözködés-időjárás összefüggése, szokások, magatartásformák, környezete óvása, védelme
- Elemi mennyiségi ismeretek