Nyári fejlesztő játékok
A 6-7 éves korban is még a játék segítségével tanulnak, fejlődnek a gyerekek leginkább. Milyen játékokat kínálnak a nyári hónapok?
A játszótéren továbbra is kedvenc a hinta, a libikóka és a mászókák. Hintázik, labdázik, futkos, bújócskázik, így a nagymozgások révén megtapasztalja gyermekünk a testhatárait, és tovább folytatódik az idegsejtek differenciálódása. A mozgás közben gyakorolja a téri irányok azonosítását is, hiszen mondjuk, hogy merre jár: felmászik, alatta, előtte, fölötte, mellette van. A jobb-bal irányok azonosítása fontos ismeret a betűvetéshez. Játékosan rögzíthetjük ezeket a készségeket: dob ide a labdát a jobb kezeddel, rúgd a bal lábaddal, fogd meg a bal kezeddel a jobb bokádat… Ha még téveszti az irányokat, rajzoljunk a bal kezére szívecskét (bal oldalon dobog a szívünk- ezt meg is mutatjuk), vagy a jobb kezét jelöljük meg kis szalaggal, karkötővel.
Esős napokon előkerülhet a papír és a ceruza. Színezéssel, apró pontok összekötésével fejlődik az író-, rajzoló mozgás. A leendő elsősöknek érdemes háromszög alakú ceruzát választani, amit könnyen meg tudnak fogni. A síkban történő tájékozódás alakítása is a papírlapon történik. Nagyon szeretik a gyerekek, ha együtt készül a rajz. Készítsünk közösen egy képe, és közben mondjuk is, hova mit rajzolunk: Középre egy házat, fölé egy napocskát. A ház bal oldalán egy fa nőtt, a fa alatt két gomba. A nap mellett, a jobb felső sarokban egy felhő van, alatta egy tulipán. A tulipán és a ház között egy kiskutya ugat… A lapon történő, balról jobbra tartó haladási irányt gyakorolhatjuk képsorok kirakásával vagy színes építőkockákból történő sorozatok építésével. A kerítésfestés játék is ezt a készséget fejleszti: Ehhez kipróbálhatjuk az iskolakezdéshez beszerzett színes számolópálcikákat. Megkérjük a gyerekeket, hogy folytassák a sort a pálcikákból: piros, kék, sárga, piros, kék… Miután kirakták a sorozatott, visszakérdezünk: Melyik az első, mi áll a sor végén, mi következik a sárga után? Ez a játék a szabályalkotás, a szabályfolytatás készséget is fejleszti.
A szabadban gyűjtsünk mindenféle termés, kavicsot, ágat. Ezeket egy kis ruhazsákba téve tapintás útján kell felismerni. Nehezíthetjük a játékot, úgy, hogy nem lehet kimondani a tárgy nevét, csak a tulajdonságait: szögletes, szúrós, érdes, picike, kemény … s a többieknek kell kitalálni, hogy éppen mi van kezében. A tapintás, formaérzékelés mellett a szókincs is bővül, és a késleltetés képessége is fejlődik. A hallási figyelmet is fejleszthetjük a szabadban. Megkérjük a gyerekeket, hogy nekünk hátat fordítva találják ki, minek a hangját hallják: üvegből öntünk vizet, meggyújtunk egy gyufát, két kavicsot összeütögetünk, felfújunk egy léggömböt pattogtatjuk a labdát… A látás utáni észlelést, az apró részletek közötti különbségek felismerését fejlesztjük, amikor a különböző tárgyakat forma, szín, nagyság szerint csoportosítjuk. A memóriajáték, puzzle, legó szintén az olvasáshoz szükséges készségeket fejleszti. Konzerv- és gyümölcsleves dobozokból várat építve megfigyeljük a dobozok megkülönböztető jeleit. Ezt követi a várostrom, amikor kislabdával azt a dobozt kell eltalálni, amelyiken paradicsom, vagy azt, amelyiken alma van… A célba dobással a szem-kézkoordináció is fejlődik. A patak- vagy tóparton az apák és fiaik kedvenc szórakozása a kacsázás. Szintén ezt a kreativitást, a gondolkodás fejlődését eredményezi.
A teljesség igénye nélkül gyűjtöttem néhány olyan tevékenységet, amelyeket biztosan kipróbálhatunk a nyár során. S közben teljesen nyugodt lehet minden szülő, hogy gyermeke megfelelően készül az iskolára.
Kálmán Marianna
Klinikai gyermek-szakpszichológus